FunkWeb Kompetanse på EU-scenen: Fremtidens Ferdigheter og Industri 4.0 i Fokus på Future Skills Forum i Brussel
17. oktober 2024 samlet representanter fra hele Europa seg i Brussel for Future Skills Forum: Utfordringer og muligheter i den digitale tidsalder. Dette arrangementet, som ble arrangert i samarbeid med Finnova Foundation, løftet frem nødvendigheten av digital kompetanse og etikk i teknologisk utvikling. FunkWeb Kompetanse var en stolt medarrangør av forumet, der vi fikk anledning til å presentere vårt arbeid i Manufacturing4All-prosjektet – et initiativ som hjelper unge europeere, særlig de arbeidsledige, med å oppnå ferdigheter tilpasset Industri 4.0.
Future Skills Forum samlet eksperter innen arbeidsliv og digital teknologi, der panelet "Future of Work & Industry" ble et høydepunkt. Der ble det diskutert hvordan kompetanse, innovasjon og teknologisk etikk danner grunnlaget for Europas industrielle fremtid. Blant de fremstående paneldeltakerne var Hasan Suzen, president i Beyond the Horizon, og Massimiliano Dragoni fra EU-kommisjonen. Gjennom slike arrangementer håper vi å etablere strategiske samarbeidsbånd med andre europeiske aktører innen digitalisering og teknologi.
En guide for fremtiden
Gjennom vår deltagelse i Manufacturing4All-prosjektet har FunkWeb Kompetanse sammen med flere europeiske samarbeidspartnere utviklet en Best Practice Guide for Industri 4.0. Denne veilederen belyser konkrete tiltak som kan gi arbeidsledige unge i Europa de ferdighetene de trenger for å delta i fremtidens arbeidsmarked. Dette er en del av vår innsats for å møte Industri 4.0s utfordringer, der teknologi som kunstig intelligens, IoT (internet of things) og stordata allerede endrer produksjonsprosesser og stiller høyere krav til arbeidernes digitale kompetanse.
Den digitale virkeligheten
Industri 4.0 er mer enn bare ny teknologi; det er en transformasjon av både arbeidsmarkedet og produksjonsprosessene. Automatiserte fabrikker, der maskiner jobber selvstendig, vil skape nye arbeidsmuligheter, men også eliminere mange tradisjonelle yrker. Med dette skifter fokuset til ferdigheter som analyse, programvareutvikling og digital styring – ferdigheter som mange unge dessverre mangler i dag.
EU har satt som mål at minst 80 prosent av alle voksne skal ha grunnleggende digitale ferdigheter innen 2030. I dag har bare litt over halvparten av unge i EU nådd dette nivået, spesielt blant de uten høyere utdanning og de som bor i rurale områder.
Hva betyr dette for arbeidsmarkedet?
Dette er ikke bare en teknologisk utfordring, men også en sosial omstilling. Industri 4.0 kan føre til færre jobber for personer med lavere utdanning, samtidig som behovet for høykompetente IT-spesialister øker. I Norge, akkurat som i resten av Europa, må politikere og industriledere ta grep. Uten riktige ferdigheter risikerer vi å få en digitalt underutrustet arbeidsstyrke, noe som kan svekke norsk industri på sikt.
Tre steg for fremtidens kompetanseheving
Guiden fra Manufacturing4All deler opp læringsprosessen i tre praktiske steg for å forberede unge på fremtidens arbeidsliv:
- Kartlegging og analyse
En grundig kartlegging av de unges ferdighetsnivå og arbeidsmarkedets behov er det første steget. Rapporten foreslår å samle data gjennom ferdighetstester og intervjuer, med fokus på både tekniske og "myke" ferdigheter som kommunikasjon og problemløsning. - Karriereplanlegging for industri 4.0
Karriereveiledning er avgjørende i en tid med kontinuerlig endring. Veiledere kan spille en viktig rolle ved å koble unge til fremtidige arbeidsgivere og sikre at de har de nødvendige ferdighetene for en digitalisert fremtid. - Digital kompetanseheving gjennom prosjektbasert læring
Prosjektbasert læring fremheves som en effektiv metode for å bygge digital kompetanse. Gjennom realistiske prosjekter kan de unge møte praktiske utfordringer og samarbeide med andre. Eksempler fra beste praksis inkluderer “Empleando Digital” i Spania og “CoderDojo” i Irland.
Testet læringsmetodene
FunkWeb var med til prosjektbyen Onil i Alicante-området i Spania for å teste de ulike læringsmetodene i guiden sammen med andre prosjektmedlemmer fra Belgia, Spania og Italia. Lokal ungdom kunne gi oss nyttig tilbakemelding i hvordan de ser på læring for å sikre seg en jobb innen Industri 4.0 i Onil.
Norsk industri må på banen
Det er mye norsk industri kan lære av programmene i EU. Flere bedrifter må på banen og samarbeide med tiltaksbransjen for å utforme skreddersydde opplæringsprogrammer. Gjennom praksisplasser og lærlingordninger kan norske bedrifter bidra til å bygge opp digital kompetanse hos unge som står utenfor arbeidslivet.
Veien videre: industri 5.0 og beyond
Industri 4.0 er bare begynnelsen. Allerede snakker ekspertene om Industri 5.0, hvor mennesker og maskiner vil jobbe enda tettere sammen. For fremtidens arbeidstakere betyr det at ferdigheter som kreativitet, tilpasningsevne og kritisk tenkning blir like viktige som teknisk kunnskap.
For de unge utenfor arbeidslivet er det viktig å forstå at denne digitale reisen også krever vilje til kontinuerlig læring. Arbeidsgivere må samtidig tilrettelegge for livslang læring, for teknologi utvikler seg i et tempo vi aldri har sett før.
Avslutning
Når teknologien raskt endrer arbeidsmarkedet, blir digital kompetanse en forutsetning. For Norge og Europa betyr dette en kollektiv innsats fra myndigheter, utdanningsinstitusjoner og industrien selv for å sikre at unge får de nødvendige ferdighetene. Uten dette risikerer vi en digital utenforskap – men med riktige tiltak, kan Industri 4.0 bli starten på et mer inkluderende og dynamisk arbeidsliv.